بازار و تجارت - بورس نگار

بازار و تجارت - بورس نگار

بورس نگار - نقطه ای کوچک همچون جزیره ای در اقیانوس بیکران اقتصاد
بازار و تجارت - بورس نگار

بازار و تجارت - بورس نگار

بورس نگار - نقطه ای کوچک همچون جزیره ای در اقیانوس بیکران اقتصاد

سولانا و ماهاتیر محمد میهمانان ویژه تحلیف روحانی

سولانا و ماهاتیر محمد میهمانان ویژه تحلیف روحانی 


  خاویر سولانا و ماهاتیر محمد میهمانان ویژه مراسم تحلیف رییس‌جمهور منتخب هستند. علاوه بر این، معاون دبیرکل سازمان ملل نیز در این مراسم حضور خواهد داشت... خاویر سولانا و ماهاتیر محمد میهمانان ویژه مراسم تحلیف رییس‌جمهور منتخب هستند. علاوه بر این، معاون دبیرکل سازمان ملل نیز در این مراسم حضور خواهد داشت...
 سید محمد یثربی، مدیرکل تشریفات مجلس در خصوص میهمانان مدعو مراسم تحلیف گفته: 11 رییس‌جمهور، 7 رییس مجلس، 2 نخست‌وزیر، 4 معاون رییس‌جمهور، 3 معاون نخست‌وزیر، 9 وزیر امورخارجه و از بقیه کشورها در سطح وزیر و کلیه سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.
یثربی همچنین یادآور شد که میهمانان خارجی از صبح روز شنبه 12 مرداد وارد تهران خواهند شد. مراسم تحلیف روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. حضور روسای‌جمهور کشورهای پاکستان، افغانستان، ارمنستان، لبنان، قزاقستان، کره شمالی، ترکمنستان، گینه بیسائو، توگو، تاجیکستان، کفیل ریاست‌جمهوری عراق، معاون رییس‌جمهور ونزوئلا قطعی است. یثربی با بیان اینکه حضور مقامات کشورهای اروپایی در مراسم تحلیف در حال بررسی بوده و تعداد کشورهای اروپایی حاضر در مراسم قطعی نشده است، افزود: از طرف دیگر درباره حضور «جک استراو» در این مراسم هنوز پاسخی از سوی وی داده نشده است.
 مدیرکل تشریفات مجلس همچنین با اعلام اینکه از مقامات آمریکایی برای حضور در مراسم تحلیف دعوتی به عمل نیامده است، تصریح کرد: به‌طور حتم تا پایان هفته تعداد مقامات حاضر در مراسم تحلیف رییس‌جمهور منتخب افزایش پیدا می‌کند.
 مدیرکل تشریفات مجلس درخصوص میهمانان داخلی مراسم تحلیف نیز به ایسنا گفته که در این مراسم آیت‌الله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی یادگار امام خمینی(ره)، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله آملی لاریجانی رییس قوه قضائیه، محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور فعلی، آیت‌الله هاشمی شاهرودی رییس هیات عالی حل اختلاف قوا و تنظیم روابط قوای سه‌گانه،‌ فقها و حقوقدانان شورای نگهبان و مقامات لشکری و کشوری حضور دارند. به گفته وی، تا این لحظه از سیدمحمد خاتمی، رییس‌جمهور اسبق کشورمان، برای حضور در این مراسم دعوت نشده است.
 روز جمعه سایت خبری انتخاب به نقل از یک منبع آگاه خبر داده بود که سید محمد خاتمی در مراسم تحلیف شرکت نخواهد کرد. این منبع آگاه گفته بود آقای خاتمی برای جلوگیری از هرگونه تنش در مراسم رییس‌جمهور منتخب از حضور در این مراسم صرف نظر کرده است. احتمال دعوت از سیدمحمد خاتمی برای شرکت در مراسم تحلیف با واکنش برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس نهم مواجه شده بود. به گزارش «انتخاب» ؛ خاتمی ضمن اطلاع از جنجال‌های قطعی طیف تندرو در مجلس، شخصا حضور در مراسم تحلیف را رد کرده است.
 این در حالی است که صادق،عضو دفتر رییس‌جمهور منتخب درباره حضور محمد خاتمی در مراسم تحلیف حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی اظهار کرد: با توجه به سابقه حضور خاتمی در مسند ریاست‌جمهوری و همچنین مطرح بودن وی به عنوان یک چهره‌ بین‌المللی و فعال سیاسی، حضور وی در مراسم تحلیف هیچ منعی ندارد مگر اینکه خودش قصد حضور در این مراسم را نداشته باشد.
 سید شریف حسینی،عضو هیات رییسه مجلس نیز با بیان اینکه تاکنون دعوتی از آقای خاتمی رییس جمهور سابق برای حضور در مراسم تحلیف به عمل نیامده، گفت: روال ما دعوت روسای‌جمهور قبلی نیست، ولی چنانچه آقای خاتمی در مراسم تنفیذ حضور داشته باشند در مراسم تحلیف هم خواهند بود.
 فهرست میهمانان روحانی از مجلس برگشت خورد
 اما یک عضو هیات‌رییسه مجلس به خبرگزاری مهرگفته: فهرست میهمانان رییس‌جمهور منتخب برای حضور در مراسم تحلیف که به هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی برای دعوت رسمی اعلام شده بود، جهت اصلاح به تیم مشاوره روحانی ارجاع داده شد. این عضو هیات‌رییسه مجلس در پاسخ به این سوال که آیا باید تعدادی از میهمانان حذف شوند، ادامه داد: تعداد صندلی‌های صحن علنی مجلس شورای اسلامی محدود است به همین دلیل فهرست میهمانان رییس‌جمهور منتخب را ارجاع دادیم تا تعداد میهمانانی که در صحن باید حضور یابند مشخص شود. این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قصد ما از ارجاع دادن لیست این نبود که تعداد میهمانان کم یا زیاد شود تنها باید میهمانانی که در صحن حضور یابند مشخص شوند. مراسم تحلیف رییس‌جمهور منتخب یکشنبه هفته آینده در صحن علنی مجلس برگزار می‌شود. مجلس شورای اسلامی برای اولین بار علاوه بر سفرا، میهمانانی را از مقامات کشورهای خارجی برای حضور در این مراسم دعوت کرده است، به همین دلیل با کمبود جا رو به رو است و قرار شده تعدادی از میهمانان در محل کمیسیون تلفیق حضور یابند. به گفته یثربی، مدیرکل تشریفات مجلس مراسم راس ساعت 16 یکشنبه آینده با سرود جمهوری اسلامی و قرائت قرآن آغاز خواهد شد و از آنجا که مراسم تحلیف دستور جلسه علنی روز یکشنبه 13 مرداد است، این مراسم بعد از قرائت دستور جلسه علنی شروع می‌شود و بعد از آن دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نطق خود را بیان می‌کند. بعد از سخنرانی رییس قوه مقننه، آیت‌الله آملی لاریجانی رییس قوه قضائیه نیز به ایراد سخن پرداخته و سپس دکتر روحانی در حضور رییس قوه قضائیه و نمایندگان ملت در مقابل قرآن سوگند یاد می‌کند. آخرین سخنران رییس‌جمهور منتخب است که این مراسم 95 دقیقه برای سخنرانی زمان دارد.
 مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری روز شنبه
 اما مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری حسن روحانی ساعت ۱۷ روز شنبه با حضور شخصیت‌های لشکری و کشوری برگزار می‌شود.در این مراسم که از ساعت 17 شنبه هفته آینده آغاز می‌شود، پس از قرائت قرآن کریم، مصطفی محمد نجار وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ارائه می‌کند و سپس محمدمحمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری متن حکم تنفیذ ریاست‌جمهوری حسن روحانی را قرائت خواهد کرد. همچنین آیت‌الله خامنه‌ای بعد از قرائت، این حکم را به رییس‌جمهور منتخب خواهند داد و سپس رییس‌جمهور منتخب برنامه‌های خود را برای اداره کشور در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تشریح خواهد کرد.  در بخش پایانی مراسم نیز مقام معظم رهبری به سخنرانی خواهند پرداخت. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این مراسم سران قوا و رییس‌جمهور منتخب، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزرای دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، مسوولان قوه قضائیه، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی و شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور، خانواده‌های معظم شهدا و شهدای هسته‌ای و سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی نیز حضور خواهند داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد